A Journey through Italy: one photo every day #123 - PALO DEL COLLE [ENG/ITA]

in #photography6 years ago

palo del colle vicolo.jpg

Alleyway in the historical center (Author's photo - All rights reserved)
Vicolo del centro storico (Immagine dell'autore - tutti i diritti sono riservati)

palo del colle.png




Ciao a tutti,
questo è un viaggio attraverso l'Italia. Posterò una foto al giorno con una brevissima descrizione. Spero vi piaccia!

separatore-1-1.jpg
Palo del Colle è un piccolo borgo in provincia di Bari, nella regione meridionale italiana della Puglia. Si trova su una collina (da qui il nome del borgo) a 177 metri sul livello del mare sul gradino più alto delle Murge e potrebbe essere identificato con l'antico villaggio pugliese di origine greca che Plinio il Vecchio chiamava "Palio" .

Era un antico insediamento greco e si pensa che il patrono originale di Palo del Colle, Ercole, avesse vinto una battaglia qui. La città ha la reputazione di non essere mai stata sconfitta, anche i Romani le lasciarono gestire i propri affari come Municipalità, poiché la ritennero troppo difficile da espugnare.

In greco Palaion significa "vincitore nella lotta". Gli abitanti furono così chiamati i Palionnesi. In latino si trasformò in Palium e in italiano come Palo. Il nome potrebbe anche significare palizzata o borgo fortificato interpretato dai romani.

La collina su cui sorge il Palo del Colle domina un vasto territorio pianeggiante. Da qui una grande distesa di terra e mare rende il sito idealmente situato per la difesa militare. Palo del Colle divenne il centro della colonia greca a causa di questa posizione.
Durante il Medioevo l'insediamento presentò un forte aumento della popolazione dovuto, in gran parte, all'emigrazione di persone che si rifugiarono dalla costa all'entroterra per sfuggire ai continui attacchi dei pirati.

Il borgo di Palo del Colle è incentrato su Piazza Santa Croce, una bella piazza aperta circondata da alcuni degli edifici più importanti della città, come il settecentesco Palazzo Filomarino della Rocca, la Chiesa del Purgatorio e la Chiesa Madre.

La Chiesa Madre sembra ispirarsi per stile e proporzioni al romanico-pugliese della cattedrale di Bari; purtroppo a causa dei successivi rifacimenti poco è rimasto della struttura originaria. Il campanile, alto 49 metri, ornato con bifore e trifore e terminante con cuspide piramidale, è una delle poche parti originarie.
La Chiesa si presenta a pianta basilicale con tre navate e la facciata, tripartita da lesene, ha tre portali in stile rinascimentale di cui il centrale fiancheggiato da colonne corinzie in travertino.

L'evento principale della città è il Palio del Viccio, ospitato all'inizio di marzo. Una celebrazione della storia e della cultura medievale, include un mercato medievale con artigianato e cibo, un'esposizione di torture e vari spettacoli di strada durante i quattro giorni del festival.

Da vedere: Il Centro Storico, la Chiesa Madre di Santa Maria La Porta, il Palazzo Filomarino della Rocca, la Chiesa del Purgatorio, la Chiesa della Madonna della Stella, la Chiesa della Madonna delle Grazie,
la Chiesa dello Spirito Santo, la Chiesa di San Domenico, la Chiesa di San Giuseppe, Palazzo Curci, Palazzo Della Mura.



Hello everyone,
I began a Photo Journey through Italy. I will post one photo every day with a little note of explanation. I hope you like it!

separatore-1-1.jpg
Palo del Colle is a small town in the province of Bari, in the southern Italian region of Puglia. It is situated on a hill (hence the name "Pole on the Hill") 177 meters above sea level on the top step of the Murge and it could be identified with the ancient Apulian village of Greek origin that Pliny the Elder called "Palio".

An Ancient Greek settlement, Palo del Colle's original patron, Hercules, was thought to have won a battle here. The town maintains a reputation of never having been defeated, even the Roman's left it to run its own affairs as a Municipality as it was deemed too difficult to capture.

In Greek Palaion means "victor in the fight". The inhabitants were thus called the Palionnenses. In Latin it transformed to Palium, and into Italian as Palo. Palo could also have stood for palisade or walled fort as interpreted by the Romans.

The hill on which Palo del Colle sits , dominates a wide ,flat territory. From here a large expanse of land and ocean makes the site ideally situated for military defense. Palo del Colle became the center of the Greek colony because of this position.
During the Middle Ages the settlement submitted a sharp increase in population due, largely, to the emigration of people who took refuge from the coast inland to escape the constant pirate attacks.

Palo del Colle is focused around the Piazza Santa Croce - this is a pretty large open square surrounding by several of the town's most important buildings such as the eighteenth-century Filomarino della Rocca Palace, the Church of Purgatory and the Mother Church.

The Mother Church seems to be inspired by Apulian-Romanesque style and proportions to the cathedral of Bari. Due of the subsequent remakes, little is left of the original structure. The Bell Tower, 49 meters high, decorated with mullioned windows and ending with a pyramidal spire, is one of the few original parts.
The Church is a basilica plan with one nave and two aisles and the façade, divided into three by pilasters, has three portals in the Renaissance style that in the center are flanked by Corinthian columns of travertine.

The town's main event is the Palio del Viccio, hosted at the beginning of March. A celebration of medieval history and culture, it includes a medieval market with crafts and foods, an exhibition of torture, and various street entertainment throughout the four days of the festival.

Thing to see: The Historic Centre, the Mother Church of Santa Maria La Porta, Filomarino della Rocca Palace, the Church of Purgatory, the Church of Madonna della Stella, the Church of Madonna delle Grazie,
the Church of Spirito Santo, the Church of San Domenico, the Church of San Giuseppe, Curci Palace, Della Mura Palace.

Tipo di foto / CategoryPaesaggio / Landscape view
Esposizione / Settings1/160 sec, ISO 200, f/9
CameraNikon D5000
Lente / LensTamron SP 17-50mm f/2.8 XR Di II LD
Filtro / FilterPolarizzatore Hoya / Hoya Polarizing filter
Cavalletto / TripodManfrotto MKC3-P01
Località / LocationPalo del Colle (Bari), Italia
SoftwarePhotoshop / HDR

separator.jpg

palo colle ch purgatorio 3.jpg

The Church of Purgatory (Author's photo - All rights reserved)
La Chiesa del Purgatorio (Immagine dell'autore - tutti i diritti sono riservati)


Source
Source
Source
Source

Sort:  

Beautiful Italy.
I'm in awe

This is nice... you're in awe!?

Great content. Enjoy the upvote!

Thanks ;-)

Congratulations, Your Post Has Been Added To The Steemit Worldmap!
Author link: http://steemitworldmap.com?author=miti
Post link: http://steemitworldmap.com?post=a-journey-through-italy-one-photo-every-day-123-palo-del-colle-eng-ita


Want to have your post on the map too?

  • Go to Steemitworldmap
  • Click the code slider at the bottom
  • Click on the map where your post should be (zoom in if needed)
  • Copy and paste the generated code in your post
  • Congrats, your post is now on the map!

What more I see this old streets ... the more I want go there ... and I hope you get also good Pizza :))

Pizza... you can get it anywhere in Italy :D

:))) I know ... but some Pizza mast bi very special.

Of course! :-)

Quando si parla di Palio mi si illuminano gli occhi!!! Peccato non si tratti di una corsa come nella mia città!

Posted using Partiko Android

Anche io nello scriverlo ho pensato subito alla tua città.. Diciamo che in Italia la parola Palio fa rima con Siena!

Che posto romantico ;-)))

Riesci sempre a cogliere lo spirito dei posti che racconto con questi post. Bravissima, è un posto molto romantico!

È perché da piú un senso di intimo, di protettivo :-))))

Great post! Palo del Colle is a beautiful place with an interesting history! Good photography too! Thanks for sharing.

You're welcome ;-)

Its really a nice post, i love history and historical buildings, good content blog.

I'm glad that you like it!

@miti another beautiful picture shared.nice photography.

You got a 43.83% upvote from @ocdb courtesy of @miti!