گواتر چیست؟

in #science6 years ago (edited)

«گواتر» (Goiter) در پزشکی اصطلاحاً به معنای بزرگی غیرطبیعی غده‌ی تیرویید است. غده‌ی تیرویید غده‌ای است به شکل پروانه که در جلوی گردن—درست در زیر سیب آدم—واقع شده است. بزرگ شدن غده‌ی تیرویید در بیماری گواتر معمولاً بدون درد است. البته در مواردی که شدت گواتر خیلی زیاد باشد و غده‌ی تیرویید خیلی بزرگ شده باشد، ممکن است موجب بروز سرفه شود و بلعیدن و نفس کشیدن را برای بیمار دشوار سازد.

لازم به ذکر است که کار غده‌ی تیرویید در بدن ساختن هورمون‌های تیرویید است. هورمون تیرویید ترکیبی است که در ساختمان شیمیایی آن از عنصر یُد استفاده می‌شود. ازاین‌رو، شایع‌ترین علتی که منجر به بزرگ شدن غده‌ی تیرویید و بروز بیماری گواتر می‌شود، کمبود ید در رژیم غذایی است. البته باید دانست که در خیلی از کشورها که به‌طور معمول از نمک یددار استفاده می‌شود. ازاین‌رو، گواتر به‌علت کمبود ید کمتر دیده می‌شود، و بیشتر موارد آن به‌علت ندول‌های تیروییدی و پرکاری تیرویید است.

health illustrative picture
Image credit: crossfitforglory.com

درمان گواتر بسته به‌علت آن متفاوت است. در حقیقت، در مواردی که انداز‌ه‌ی گواتر کوچک است و قابل توجه نیست و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، معمولاً نیازی به درمان ندارد.

به‌طوری‌که گفته شد، ممکن است که بیماری گواتر خیلی شدید نباشد و هیچ‌گونه علامت یا نشانه‌ای در بیمار ایجاد نکند. ولی در مواردی که این بیماری منجر به ایجاد علایم و نشانه‌های مختلف می‌شود، می‌توان موارد زیر را به‌عنوان علایم آن ذکر کرد: علامت اول، همان تورم و برجستگی در قاعده‌ی گردن است، که به‌ویژه در برخی از موقعیت‌های گردن به‌خوبی قابل مشاهده است. بیمار ممکن است به همین علت در گلوی خود احساس گرفتگی و تنگی داشته باشد. گواتر ممکن است در بعضی از بیماران موجب بروز سرفه و گرفتگی صدا شود. علاوه بر این، بیمار ممکن است به‌علت گواتر دچار اختلال بلع و دشواری تنفس شود.

Sort:  

مشکلات تیرویید از بیماری‌های شایع در بسیاری از بیماران است. هر چند که ممکن است در بسیاری از موارد خود بیمار از وجود بیماری تیرویید بی‌اطلاع باشد. مثلاً در بیمارانی که مبتلا به گواتر همراه با کم‌کاری تیرویید هستند، بسیاری از آنها ممکن است به دلیل احساس خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه با تشخیص نادرست افسردگی تحت درمان‌های روان‌پزشکی قرار بگیرند، که با توجه به اینکه این داروها عوارض فراوانی را برای بیمار به همراه دارند، لذا تشخیص و درمان مناسب در این بیماران می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد.

در خیلی از موارد گواتر با اختلال کارکرد تیرویید همراه نیست و تیرویید فعالیت طبیعی دارد. در این‌گونه موارد، بیمار فقط از بزرگی و اثر فشاری گواتر رنج می‌برد، و در اصل درمان با ترکیبات درمانی تیرویید برای جلوگیری از رشد بیش از حد غده‌ی تیرویید صورت می‌گیرد. در این‌گونه بیماران به علت منظره‌ی ظاهری گواتر ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.

The best and most beautiful things in the world cannot be seen or even touched - they must be felt with the heart.

Coin Marketplace

STEEM 0.27
TRX 0.11
JST 0.030
BTC 70820.99
ETH 3797.36
USDT 1.00
SBD 3.46